Sayfalar

SWOT ANALİZİ NEDİR?

Bir bütünü oluşturan parçaları bilimsel bir amaçla birbirinden ayırma işine analiz denilmektedir.(TDK). SWOT analizi ise basit anlamıyla organizasyonların içe dönük olarak güçlü ve zayıf yönleri ile dışa dönük yani çevresiyle ilgili olarak fırsat ve tehditleri incelemesidir. Çeşitli uygulamalar için stratejik planlamaya bir öncül olarak ilk karar verme sürecinde kullanılan genel bir araçtır. (Johnson et al., 1989; Bartol et al.,1991). O halde SWOT analizi, incelenen kuruluşun, tekniğin, sürecin veya durumun güçlü ve zayıf yönlerini belirlemekte ve dış çevreden kaynaklanan fırsat ve tehditleri saptamakta kullanılan bir tekniktir diyebiliriz.

Albert Humphrey bu tekniği 1960 ve 1970 yılları arasında Stanford üniversitesinde Fortune 500 şirketlerindeki verileri kullanarak elde etmiş ve SWOT tekniğini kendi üzerine almıştır. (http://en.wikipedia.org/wiki/SWOT_analysis)

SWOT analizinin amacı iç ve dış etkenleri dikkate alarak, var olan güçlü yönler ve fırsatlardan en üst düzeyde yararlanmak, tehditlerin ve zayıf yanların etkisini en aza indirmek ve amacımıza uygun plan ve stratejiler geliştirmektir.
SWOT analizi ile güç oluşturulabilir, korunabilir, fırsatlar önceliklendirelebilir, optimize edilebilir, zayıflıklar azaltılabilir veya onlardan kaçılabilir ve nihayet tehditler de hesaplanabilir ve değerlendirilebilir.

SWOT analizi nasıl kullanılır?
SWOT analizini devam ettirebilmek ve kullanabilmek için her bölümün ilgili sorulara cevabı yazılı olması ve kaydedilmesi gerekmektedir. Bu Bölümler: güçlü yanlar, zayıf yanlar, fırsatlar ve tehditler olmak üzere dörde ayrılır.

Güçlü yanlar(Strengths):
-Hangi avantajlara sahibiz?
-Neleri iyi yapıyoruz?
-kaynaklarla ilgili erişimimiz ne düzeyde?
-Diğer kişiler sizin olumlu yanlarınızı nasıl görmektedir?

Zayıf yanlar(Weakness):
-Neyi geliştirmeliyiz?
-neyi kötü yapıyoruz?
-neyden kaçınmalıyız?

Fırsatlar(opportunities):
-Karşılaşacağımız fırsatlar nerededir?
-farkında olmamız gereken eğilim nedir?
-hem dar hem de geniş ölçekte teknoloji ve piyasalardaki değişimler neler?
-bizim alanımızla ilgili devlet politikaları neler?
-sosyal modeller, nüfus profilleri ve hayat tarzındaki değişimler nelerdir?
-Yerel olaylar var mı? Nelerdir?

Tehditler(threats):
-hangi engellerle karşı karşıyayız?
-rekabet ettiğimiz şey nedir?
-teknolojinin değişimi bizim konumumuzu tehdit eder mi?
-Ağır borç ve nakit akışı problemlerimiz var mı?
-Zayıf yanlarımızın herhangi biri ciddi anlamda işlerimizi tehdit ediyor mu?


İşte SWOT analizinin her bir parçası olan bu bölümlerin yani güçlü yanlar ve zayıf yanlar ile fırsat ve tehditlerin tek tek sorgulanması ve incelenmesi gerekmektedir ki nerde olduğumuzu gitmek istediğimiz yere nasıl gideceğimizi bir ayna gibi görelim. Amaçlarımız doğrultusunda planlarımız daha sağlıklı, stratejilerimiz ise güvenilir ve kullanılabilir olsun. Böylelikle örgütün (İşletmenin) sürdürülebilirliğini arttırmış oluruz.

Pi KARE

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder